Kasza gryczana

Dlaczego warto dodawać kaszę gryczaną do każdego posiłku?

Posted on

Wartość odżywcza gotowanej kaszy gryczanej w porównaniu do surowej charakteryzuje się przede wszystkim znacznie niższą wartością kaloryczną, co wynika z dużej zawartości wody i znacznie niższej ilości innych składników.

Zalety kaszy gryczanej

Właściwości gryki sprawiają, że jest ona idealnym składnikiem obiadów (oprócz mięsa i warzyw) oraz zdrową alternatywą dla innych dopełniaczy, takich jak ziemniaki, makaron lub ryż. Kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) jest ceniona przez dietetyków na całym świecie, ponieważ:

  • jest niskokaloryczna;
  • ma niski indeks glikemiczny;
  • dostarcza cennych aminokwasów, minerałów i witamin.

Własności zdrowotne kaszy gryczanej

Kasza ta pochodzi z nasion gryki, rośliny z wąskiej rodziny liściowej pochodzącej z Azji. Jest ona obecnie szeroko znanej na każdym kontynencie. Gryka jest ceniona za swoje właściwości odżywcze i zdrowotne, w tym wysoką zawartość zestawionych i wartościowych białek roślinnych. W tym kontekście można wymienić jeden z aminokwasów egzogennych niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Gryka zawiera również wiele błonnika i składników mineralnych (fosfor, potas). Pod tym względem przypisuje się jej wiele zastosowań terapeutycznych i profilaktycznych, takich jak obniżanie stanu cholesterolu we krwi, spadek ciśnienia krwi, poprawienie funkcjonowania układu nerwowego oraz zamykanie naczyń krwionośnych.

Jak spożywa się kaszę gryczaną?

Gryka jest używana do produkcji kilku półproduktów, w tym kleju gryczanego, mąki, płatków i otrębów. Właściwości ich produktów są w dużej mierze identyczne z właściwościami samej kaszy gryczanej, choć należy pamiętać, że dotyczy to tylko kaszy surowej. Wchłania ona dużą część wody podczas gotowania, co nieuchronnie zmienia jej wartość odżywczą. Pomimo wysokiego nasycenia wody, lecznicze właściwości gryki są powszechnie uznawane. W głównej mierze uważana jest za produkt odchudzający – niskokaloryczny, łatwo strawny, reguluje perystaltykę jelit i procesy metaboliczne organizmu, zapobiegając w ten sposób zaparciom.

Wpływ na samopoczucie i stan organizmu

Spożywanie większej ilości gryki ma również pozytywny wpływ na układ nerwowy, uspokajając w sytuacjach stresowych i ułatwiając sen. Gryka ma działanie odwadniające, korygujące pH organizmu w bardziej zasadowym kierunku, co zmniejsza ryzyko rozwoju różnych rodzajów nowotworów. Ponadto, kasza gryczana jest skuteczna w walce z pryszczami, dzięki efektowi regulacji wydzielania gruczołów łojowych. Gryka jest uważana za jeden z produktów godnych włączenia do diety cukrzycowej.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com
Kasza gryczana

Jakie są właściwości i wartość odżywcza kaszy gryczanej?

Posted on

Kasza gryczana nie jest dziś tak popularna jak kiedyś. Współczesna nauka wciąż odkrywa nowe korzyści wynikające z jedzenia kaszy gryczanej, czyniąc ją jedną z najzdrowszych żywności na świecie. Nie dzieje się tak bez przyczyny.

Czym wyróżnia się kasza gryczana?

W kontekście konkurencji z kaszą pszenną, jęczmienną lub owsianą, gryka charakteryzuje się nieobecnością glutenu i względnie wysoką zawartością białka, która w zależności od klimatu uprawy może stanowić nawet 11-16% masy produktu. Jest to przede wszystkim bardzo cenne i stosunkowo łatwo przyswajalne białko, które sprawia, że kasza gryczana jest szczególnie ważnym elementem diety wegetariańskiej oraz wegańskiej, która tradycyjnie charakteryzuje się niską zawartością białka. Gryka ma jednak wiele innych zalet, które zasługują na miejsce w nowoczesnej i często zubożałej diecie. Warto podkreślić, że 100g tych niezwykłych ziaren zawiera do 10g błonnika, który odgrywa kluczową rolę w regulacji trawienia. Mówi się również o korzystnym wpływie gryki na zespół jelita drażliwego oraz nawracających epizodach biegunki i zaparć.

Właściwości odżywcze kaszy gryczanej

Oprócz wspomnianych już białek i błonnika gryka jest również bardzo bogata w:

  • nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6;
  • witaminy B3, B2, B1, E i K;
  • pewne ilości kwasu foliowego;
  • mangan;
  • magnez.

Te dwa ostatnie elementy mają znaczący wpływ na funkcjonowanie mięśni i pomagają utrzymać układ kostny w dobrej kondycji. Na uwagę zasługują również znajdujące się w kaszy gryczanej duże zapasy cynku, fosforu, jodu, miedzi, potasu, sodu, wapnia i żelaza.

Kasza gryczana w leczenia cholesterolu i cukrzycy

Jednym z ważniejszych flawonoidów znajdujących się w gryce jest rutyna, która wspomaga i uszczelnia naczynia krwionośne oraz pomaga obniżyć zły poziom cholesterolu LDL we krwi. Wiele badań podkreśla, że obfitość tego elementu w diecie zapobiega miażdżycy tętnic, a także chorobom serca i napadom padaczkowym. Ze względu na wysoką zawartość błonnika w kleiku gryczanym, proces wnikania glukozy do krwiobiegu jest spowolniony i dlatego prościej jest kontrolować skoki cukru.

Wzmacnianie układu odpornościowego

Według wielu ekspertów kasza gryczana nadal ukrywa kilka asów w rękawach. W głównej mierze należy zwrócić uwagę na jej rolę we wzmacnianiu układu odpornościowego. Częste spożywanie brązowych zbóż może również przyczynić się do zdrowia kości, zębów i paznokci oraz uchronić od pojawienia się anemii i związanym z nią schorzeniom.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com
Kasza gryczana

Dlaczego warto spożywać kaszę gryczaną?

Posted on

Kasza gryczana posiada całkiem spore grono zwolenników. Nie sposób nie zauważyć, że wiele osób ceni ją ze względu na charakterystyczny smak. Niestety, to co dla jednych jest zaletą, dla drugich może stanowić wadę. Jeżeli nie przepadamy za wyrazistym smakiem, znacznie lepszym wyborem będzie zakup kaszy gryczanej niepalonej, która również posiada cenne dla naszego zdrowia składniki.

Jakie właściwości posiada kasza gryczana?

Kaszę gryczaną należy docenić w szczególności za szereg prozdrowotnych właściwości. Znajdziemy w niej całkiem spore ilości białka. Posiada ona niski indeks glikemiczny po ugotowaniu, dlatego może być spożywana przez osoby z insulinoopornością oraz cukrzycą. W kaszy gryczanej znajdziemy również spore ilości błonnika pokarmowego. Ze względu na jego zawartość, kasza wspomaga odpowiednie funkcjonowanie układu trawiennego. Na uwagę zasługuje również jej pozytywny wpływ na perystaltykę jelit. W kaszy gryczanej znajdują się także cenne dla naszego zdrowia minerały i witaminy. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują witaminy z grupy B, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układ nerwowego. Warto wspomnieć także o stosunkowo dużej zawartości magnezu, który wspomaga terapię stanów napięcia emocjonalnego. Spora ilość rutyny znajdującej się w kaszy sprawia, że sprawdzi się ona w diecie osób mających problem z kruchymi naczyniami krwionośnymi. Kasza gryczana – BEE jest więc w stanie wspomóc leczenie żylaków, a także nadciśnienia czy krwawień z nosa. Należy mieć jednak na uwadze regularne jej spożywanie. W przeciwnym razie o efektach mowy być nie może.

Do czego warto wykorzystać kaszę gryczaną?

Kasza gryczana cieszy się dość dużym zainteresowaniem. Znajdziemy ją w każdym sklepie spożywczym. Co więcej, do wyboru mamy dwie odmiany kaszy gryczanej: paloną i niepaloną. Palona posiada wyrazistszy smak i ciemniejszy kolor. Niepalona kasza ma odcień perłowy. Zarówno jedna jak i druga kasza nadaje się jako dodatek do obiadu. Może ona stanowić zamiennik ziemniaków. Warto podać ją ze sztuką mięsa, a także z pieczoną rybą. Należałoby zwrócić uwagę na odpowiedni czas gotowania kaszy. Jeżeli chcemy, aby była ona ugotowana w odpowiedni sposób, musimy przestrzegać zaleceń podanych na opakowaniu produktu. Najczęściej zaleca się gotowanie kaszy gryczanej przez około dwadzieścia minut aż do wchłonięcia płynu. Kaszę możemy z powodzeniem ugotować na bazie wody jak i na bazie bulionu. Miejmy na uwadze to, aby odpowiednio ją posolić przed ugotowaniem. W przeciwnym razie będzie ona niesmaczna.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com