Kasza gryczana

Jakie są właściwości i wartość odżywcza kaszy gryczanej?

Posted on

Kasza gryczana nie jest dziś tak popularna jak kiedyś. Współczesna nauka wciąż odkrywa nowe korzyści wynikające z jedzenia kaszy gryczanej, czyniąc ją jedną z najzdrowszych żywności na świecie. Nie dzieje się tak bez przyczyny.

Czym wyróżnia się kasza gryczana?

W kontekście konkurencji z kaszą pszenną, jęczmienną lub owsianą, gryka charakteryzuje się nieobecnością glutenu i względnie wysoką zawartością białka, która w zależności od klimatu uprawy może stanowić nawet 11-16% masy produktu. Jest to przede wszystkim bardzo cenne i stosunkowo łatwo przyswajalne białko, które sprawia, że kasza gryczana jest szczególnie ważnym elementem diety wegetariańskiej oraz wegańskiej, która tradycyjnie charakteryzuje się niską zawartością białka. Gryka ma jednak wiele innych zalet, które zasługują na miejsce w nowoczesnej i często zubożałej diecie. Warto podkreślić, że 100g tych niezwykłych ziaren zawiera do 10g błonnika, który odgrywa kluczową rolę w regulacji trawienia. Mówi się również o korzystnym wpływie gryki na zespół jelita drażliwego oraz nawracających epizodach biegunki i zaparć.

Właściwości odżywcze kaszy gryczanej

Oprócz wspomnianych już białek i błonnika gryka jest również bardzo bogata w:

  • nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6;
  • witaminy B3, B2, B1, E i K;
  • pewne ilości kwasu foliowego;
  • mangan;
  • magnez.

Te dwa ostatnie elementy mają znaczący wpływ na funkcjonowanie mięśni i pomagają utrzymać układ kostny w dobrej kondycji. Na uwagę zasługują również znajdujące się w kaszy gryczanej duże zapasy cynku, fosforu, jodu, miedzi, potasu, sodu, wapnia i żelaza.

Kasza gryczana w leczenia cholesterolu i cukrzycy

Jednym z ważniejszych flawonoidów znajdujących się w gryce jest rutyna, która wspomaga i uszczelnia naczynia krwionośne oraz pomaga obniżyć zły poziom cholesterolu LDL we krwi. Wiele badań podkreśla, że obfitość tego elementu w diecie zapobiega miażdżycy tętnic, a także chorobom serca i napadom padaczkowym. Ze względu na wysoką zawartość błonnika w kleiku gryczanym, proces wnikania glukozy do krwiobiegu jest spowolniony i dlatego prościej jest kontrolować skoki cukru.

Wzmacnianie układu odpornościowego

Według wielu ekspertów kasza gryczana nadal ukrywa kilka asów w rękawach. W głównej mierze należy zwrócić uwagę na jej rolę we wzmacnianiu układu odpornościowego. Częste spożywanie brązowych zbóż może również przyczynić się do zdrowia kości, zębów i paznokci oraz uchronić od pojawienia się anemii i związanym z nią schorzeniom.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com