Wartość odżywcza gotowanej kaszy gryczanej w porównaniu do surowej charakteryzuje się przede wszystkim znacznie niższą wartością kaloryczną, co wynika z dużej zawartości wody i znacznie niższej ilości innych składników.

Zalety kaszy gryczanej

Właściwości gryki sprawiają, że jest ona idealnym składnikiem obiadów (oprócz mięsa i warzyw) oraz zdrową alternatywą dla innych dopełniaczy, takich jak ziemniaki, makaron lub ryż. Kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) jest ceniona przez dietetyków na całym świecie, ponieważ:

  • jest niskokaloryczna;
  • ma niski indeks glikemiczny;
  • dostarcza cennych aminokwasów, minerałów i witamin.

Własności zdrowotne kaszy gryczanej

Kasza ta pochodzi z nasion gryki, rośliny z wąskiej rodziny liściowej pochodzącej z Azji. Jest ona obecnie szeroko znanej na każdym kontynencie. Gryka jest ceniona za swoje właściwości odżywcze i zdrowotne, w tym wysoką zawartość zestawionych i wartościowych białek roślinnych. W tym kontekście można wymienić jeden z aminokwasów egzogennych niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Gryka zawiera również wiele błonnika i składników mineralnych (fosfor, potas). Pod tym względem przypisuje się jej wiele zastosowań terapeutycznych i profilaktycznych, takich jak obniżanie stanu cholesterolu we krwi, spadek ciśnienia krwi, poprawienie funkcjonowania układu nerwowego oraz zamykanie naczyń krwionośnych.

Jak spożywa się kaszę gryczaną?

Gryka jest używana do produkcji kilku półproduktów, w tym kleju gryczanego, mąki, płatków i otrębów. Właściwości ich produktów są w dużej mierze identyczne z właściwościami samej kaszy gryczanej, choć należy pamiętać, że dotyczy to tylko kaszy surowej. Wchłania ona dużą część wody podczas gotowania, co nieuchronnie zmienia jej wartość odżywczą. Pomimo wysokiego nasycenia wody, lecznicze właściwości gryki są powszechnie uznawane. W głównej mierze uważana jest za produkt odchudzający – niskokaloryczny, łatwo strawny, reguluje perystaltykę jelit i procesy metaboliczne organizmu, zapobiegając w ten sposób zaparciom.

Wpływ na samopoczucie i stan organizmu

Spożywanie większej ilości gryki ma również pozytywny wpływ na układ nerwowy, uspokajając w sytuacjach stresowych i ułatwiając sen. Gryka ma działanie odwadniające, korygujące pH organizmu w bardziej zasadowym kierunku, co zmniejsza ryzyko rozwoju różnych rodzajów nowotworów. Ponadto, kasza gryczana jest skuteczna w walce z pryszczami, dzięki efektowi regulacji wydzielania gruczołów łojowych. Gryka jest uważana za jeden z produktów godnych włączenia do diety cukrzycowej.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com